نیچ مارکتینگ

سلام

خدمت دوستان عزیز تو این مقاله میخوایم در رابطه با نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای صحبت کنیم و بگیم که چجوری استفاده میکنن و کجا بدرد میخوره

بازاریابی گوشه به زبان ساده بخوایم بگیم اینکه شما بخشی از بازار وارد بشید که هیچکس بهش توجهی نداشته. با استفاده از این روش شما میتونید برای افراد خاصی خدمات ارئه بدید و رقبای کمتری هم داشته باشید

بازاریابی نیچ (Niche Marketing) یعنی چه؟

بیایید همین اول تکلیف خودمان را با تلفظ صحیح این کلمه روشن کنیم. نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ هر دو تلفظ‌های درستی هستند. در فارسی هم برای این رویکرد بازاریابی معادلی به اسم «بازاریابی گوشه‌ای» یا «جاویژه» هم به کار برده می‌شود؛ حالا شما هرطور دوست دارید صدایش کنید.

برای پاسخ به سوال بالا می‌خواهیم کل بازار هدف کسب و کار شما را به یک کیک شکلاتی خوشمزه تشبیه کنیم. یک تکه از این کیک را برش می‌زنیم و متوجه می‌شویم که طعم و محتویات آن با باقی کیک متفاوت است. این تکۀ جادویی «نیچ مارکت» شما است.

 

استراتژی‌های نیچ مارکتینگ چیا هستن؟

استراتژی حاکم بر نیچ مارکتینگ بر پایه تأمین یک بازار بزرگ در یک حوزه خاص با توجه به مشتریان خاص خود است. از این رو اولین گام در تعیین استراتژی‌های نیچ مارکتینگ، تعیین قشر خاصی است که باید مورد توجه بازاریابی شما قرار گیرد؛ یعنی مشتریان.
توجه به جامعه هدف (مشتریان)
در دیدگاه کلی بازاریابی نیچ، اصل بر این است که شما نمی‌توانید و نباید متوجه تمام اجتماع یا کسب زیرشاخه‌های بیشتری باشید؛ چراکه محصول شما مورد توجه تمام افراد اجتماع قرار ندارد. از این رو لازم نیست تا مهر تأیید تمام اجتماع را داشته باشید. فقط کافی است نظر جامعه خاصی که مورد هدفتان است را به دست آورید.
بعد از تعیین جامعه هدف باید در مورد آن‌ها تحقیق کنید و در تحقیق خود به مسائل و فاکتورهای زیر بپردازید:

  • نیازها شامل نیازهای شغلی، تحصیلی و …
  • علایق و سلیقه
  • موقعیت جغرافیایی
  • فرهنگ
  • دیدگاه‌های مذهبی
  • شرایط سنی
  • فلوئنسرها یا افراد مشهوری که بر ایشان اثر دارند
  • و…

مراحل عمومی نیچ مارکتینگ (بازاریابی گوشه‌ای)

در بازاریابی گوشه‌ای لازم است از تبلیغ محصول تا نحوه عرضه و حتی بسته‌بندی تا تولید نیازها و سلایق جامعه هدف خود را در نظر بگیرید.
برای مثال:
اگر در زمینه تولید عطر و ادکلن فعالیت می‌کنید با یک بازار بزرگ همراه با طیف گسترده‌ای از سلایق در سنین مختلف با هر دو جنس مواجه خواهید شد؛ اما اگر جامعه هدف خود را تأمین عطری برای خانم‌های جوان قرار داده باشید، آنگاه می‌توانید فارغ از سلایق آقایان یا بانوان میان‌سال و حتی کهنسال، سمت و سوی عرضه محصول خود را مشخص کنید. آنگاه از نوع عطر گرفته تا شکل ظرف، رنگ‌ها و حتی بسته‌بندی و نوع تبلیغات، همگی در راستای علایق بانوان جوان قرار خواهند گرفت.
حتی به احتمال زیاد این فعالیت‌های شما مورد نظر اقشار دیگر جامعه (مانند دختران نوجوان یا زنان مسن) قرار نگیرد. به این ترتیب شما با حذف خواسته‌های دیگر اقشار جامعه با نگاهی جدی در کسب رضایت بانوان جوان، عطر و یا ادکلن مورد نظر ایشان را تهیه خواهید کرد.
در واقع بازاریابی نیچ مانند آن است که شما همچون ماهی بزرگی در یک برکه کوچک هستید. پس به نسبت ماهی‌های کوچک قوی‌تر خواهید بود. به خصوص که گشت زنی در یک برکه کوچک به مراتب ساده‌تر از جستجو در یک دریای بزرگ است. برکه کوچک همان جامعه هدف شماست، شما در واقع جامعه هدف را از یک اقیانوس به یک برکه محدود می‌کنید تا نظارت دقیق‌تری بر خواسته‌های مشتریان و در نتیجه جلب رضایت ایشان داشته باشید.
بنابراین مراحل نیچ مارکتینگ را به ترتیب زیر می‌توان دانست:

  • تحقیق در مورد مشتریان
  • طراحی محصول یا خدمات بر اساس نیازهای مشتری
  • انتخاب هوشمندانه پلتفرم تبلیغاتی
  • شراکت
  • بازاریابی آفلاین

نیچ مارکت چه ویژگی‌هایی دارد؟

معمولاً اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که فرق نیچ مارکت (Niche Market) با یک بخش از بازار (Market Segment) چیست؟

مگر وقتی پورتر از استراتژی تمرکز حرف می‌زند، دقیقاً همین حرف‌ها را نمی‌گوید؟

پس چرا ما دوباره از نیچ مارکتینگ حرف می‌زنیم؟

مهم‌ترین ویژگی نیچ مارکت این است که معمولاً از یک سگمنت مشخص بازار کوچک‌تر است:

اما کوچک بودن برای این‌که شما آن‌ها را به عنوان بازار هدف انتخاب کنید کافی نیست. نیچ مارکت‌ها باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشند. از جمله این‌که (+):

  • اندازه‌شان در حدی باشد که کار کردن با آن‌ها سودآور باشد.
  • رقیب واقعی در آن بازار وجود نداشته باشد؛ یا اگر رقیبی وجود دارد، شما مطمئن باشید می‌توانید استراتژی تمایز را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید.
  • این کنج کوچک از بازار پتانسیل رشد داشته باشد.
  • نیازهایی در این بخش وجود داشته باشد که دیگران، آن‌ها را ندیده‌اند و تأمین نکرده‌اند.
  • توانایی خرید محصول شما را داشته باشند (گاهی شما یک کنج بازار را تعریف می‌کنید و می‌بینید، اما بعداً متوجه می‌شوید که آن‌ها اصلاً نمی‌توانند یا حاضر نیستند محصول شما را خریداری کنند)

امیدوارم این آموزش براتون مفید بوده باشه و مفهوم نیچ مارکتینگ به خوبی متوجه شده باشید

منبع:https://motamem.org/%D9%86%DB%8C%DA%86-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF/